Tuesday, April 26, 2011

Tandfokus!






Warriers kommer från långtbortaiskogarna och betraktas som udda. Det är dom också. Att dom uppfattas lite extra spännande här, är för att dom har pengar. Pengar som de tjänar på boskapen de driver. Det gör att, samtidigt som dom ses lite som "fommar", så väcker dom beundran. Klädseln är färgstark. Resliga, med spjut o pilbåge. Målar sig en del. Färgar hår o skägg. Bryr sig helt enkelt om hur dom ser ut! Odontologiskt får det den spännande effekten, att tänderna sköts noga. Bryter kvistar av "toothbrushträdet" ( det heter faktiskt så ) och gnuggar o petar NOGA! Det är inte alla som gör det här. En sån uppenbarelse kom in till oss på Dental Clinic och ville få tänderna "tvättade"! Som Ni ser på bilden har han ett bett som mången svensk "krigare" skulle vara avundsjuk på. Jo, jag hittade lite tandsten och putsade lite, så han blev nöjd. Det var heller ingen svårighet att få honom att visa sina tänder!

Dagens sorgebarn var femåringen som kom med tandvärk. Att slita ut nerkarierade mjölktänder på barn har jag varit förskonad från hemma. Spännvidden mellan "casen" här är stor. Det kanske inte är så konstigt. En lärare från Kitui kom hit idag med sin nioåring. Det är en resa på tre och en halv timme för att pappan visste att Rotary har erfarna tandläkare här, jämfört med de kollegor som finns i Kitui. En permanent ÖK-2:a hade erumperat palatinalt och frågan var hur detta skulle lösas. Tja, inte vet jag om min begränsade pedodontiska kunskap räckte till, men här finns ju ingen ortodontisk behandling, så det fick bli att ta bort tvåan och hopas att vår Herre rättar till resten. Far o son ( de jordiska!) blev jättenöjda o när jag fotade båda till mitt SMILE-arkiv frågade jag pappan om hans genetiska diastema mellan ettorna i överkäken. Då berättade han att det är ett arv som många har här och som man är stolt över. Många slipade till och med till framtänderna, för att få ett ordentligt mellanrum. Målet var inte bara att därigenom bli vackrare, utan också att det skulle vara lättare att bli matad genom den springan, om man blev så gammal o svag, att man inte förmådde öppna munnen!!


No comments:

Post a Comment