Tuesday, April 5, 2011

Kenya - Ett Hygienistparadis!





Kenya –Ett hygienistparadis!

Sommaren 1973 och -74 jobbade jag som tandhygienist på tillfällig legitimation efter termin 7 och 9 på ”Käftis”., Det var i Sparbankshuset vid torget i Vänersborg hos privattandläkare Zickerman.. Jag minns det som en dröm som blev verklighet. Kjell-Åke var duktig och med sin tid. Kanske mest intresserad av protetik, men förstod betydelsen av den där ”nya sjukdomen” som man bara ett tiotal år tidigare hade börjat avslöja sammanhangen kring. Harald Löe’s ”Gingivitis in man” 1961, blev startskottet på den profylaktiska revolution, som vi var många som fick glädjen att delta i hemma i Sverige. Själv var jag som Vänersborgs första tandhygienist en pionjär i tandstensbergen. De två somrar jag hade glädjen att sprida evangeliet om hur man får behålla sina tänder genom den viktiga bromsmedicinen TP-stickan, kom att bli en tidig ingrediens i mitt liv som parodontolog. Lika oförstående som vänersborgarna var inför mitt engagerade tjat om att få ta bort tandstenen och sedan hålla rent i mellanrummen- lika obegripligt är det för Kenyanerna idag att man kan få behålla tänderna med dessa simpla medel. Nej, det är väl bättre att dra ut eländet! Jag har stått nu i 10 dagar och dragit ut ett 20-tal tänder om dan. Då förstår ni säkert vad lycklig jag är idag då jag har frälst två kenyaner, med så där riktigt läskigt mycket tandsten. Har man då tillgång till en riktigt effektiv EMS, så är det som paradiset för en hygienist. Eller hur Reidun, Karin, Lina, Marie, Lotta, Christina, Fatemeh, Mia, Mari o alla andra duktiga kliniker, som jag delat glädjen av framgångsrika parodbehandlingar med genom åren? Lite ledsamt är det kanske att Kenyanerna har en så hiskligt lång väg att vandra, innan deras tandstatus kan bli lika fin ,som vi har det hemma. När jag försöker övertala någon tjej i övre tonåren här att behålla en karierad premolar och kanske rotfylla istället för att dra ut, då tänker jag på hur det blir om några år då alla kenyaner också ska ha bländvita leenden i vackra rader som dom har på TV. Ja då, då blir Kenya implantatföretagens förlovade land. Nej, så får det inte bli! Upp på barrikaderna alla tandhygienister och vallfärda till tandstenens Mecca och profylaktikens förlovade framtidsland här vid ekvatorn.
Ps: Kunde inte låta bli att visa dagens naturfynd som gömde sig under dörrmattan. Ds.

2 comments:

  1. Härligt! Ja, det är lycka att få skrapa bort sådana där riktigt stora sjok av tandsten. Jobba jobba jobba på profylaxen, men tyvärr är det mycket möda för liten lön har jag märkt, framförallt om man inte har system för profylaxen. Jag tror du förstår vad jag syftar på numera...
    Kram o puss o s-v

    ReplyDelete
  2. Jag läser med hjärtat i halsgropen. Men det är fascinerande att läsa! Inga personlighetsförändringar ännu hos Helena?

    ReplyDelete