Friday, April 15, 2011

Spännande dag



Idag torsdag är en spännande dag, för vi ska påbörja vår resa till Homa Bay där jag var för två år sedan. Dagen börjar med rundan runt berget, vi har bestämt oss för att den nog nästan är 7 km. Idag sprang jag hela för andra gången, utan att gå någonting. Temperaturen på morgnarna är lite mer dräglig nu, men det är två rejält långa uppförsbackar, som suger musten ur en. Barnen i hyddan mittemot sandfotbollsplanen kommer ut nu när de vet att vi ska passera, och vill bjuda på thé, men jag får säga att jag har bråttom :( Josephine och jag gick rond på både medicin- och barnavdelningen, den sistnämnda har jag inte varit med på tidigare. Där fanns en hel del att önska i fråga om att följa ordination av prover och mediciner. Där låg dåliga och undernärda barn sedan 6-7 dagar tillbaka, där inte prover som ordinerats vid inläggningen hade tagits! Vissa mediciner hade inte heller givits, och det gör dubbelt ont när varje dag på sjukhuset kostar, och de knappt har råd med någonting…Två bröder som delar säng hemma hade blivit bitna båda av en red snake. Den som blev biten först tog det i ett finger som ni ser på bild, och den andre i halsen. Fingret kommer att gå i nekros, men båda kommer att överleva.
Efter lunch dök vår taxichaffis Washington upp med en fin bil. Anna som bott hos oss i tre veckor, ska åka vidare till sin syster i Nairobi, så hon åkte också med. Vi var förespeglade 3 1/2 timmes färd, men det tog 5. Halva vägen på urdålig sandjord, och andra delen på mycket tungt trafikerad asfaltväg från Mombasa. All lastbilstrafik med skeppad last till östra Afrika kommer denna vägen.
Till slut kom vi till Hilton, ve och fasa, air-condition på rummet, iskallt! Vi stängde av direkt. Gick kvällspromenad, och åt sedan en god middag med grillat kött under stjärnhimlen bredvid poolen. Varmvattensdusch! Lyx!
Obs ett annat par som väntade på bussen och också skulle på utflykt över helgen...

No comments:

Post a Comment