Wednesday, October 15, 2014

Tänk om! Tänk nytt!

Vissa människor har väldigt svårt att ändra uppfattning även om hela omvärlden har en avvikande uppfattning. Sådan är nog jag. Åtminstone mestadels. Minns hur länge jag verkligen HATADE vitlök. Åt aldrig något som varit i närhet av vitlök, särskilt när jag skulle ha patientbehandling dagen efter. Då, när ja var yngre, dvs för länge sen, var ju vitlök inte så vanlig i vardagsmat. Min mamma kunde nog inte stava till vitlök. Det fans helt enkelt inte i mitt barndomshem. Nu verkar det som om vitlök är grunden till alla kulinariska läckerheter. Själv pressar jag  denna underbara krydda i allt när jag får möjlighet att bidraga till i hushållet.
Under mer än tjugofem år har jag lagt ner en oändlig möda på att utveckla en rutin för perfekt odontologisk diagnostik. Under nästan lika lång tid har jag försökt få den oralmedicinska omvärlden att förstå värdet av en sådan rutin. Många har väl hållit med om att grunden för ett bra omhändertagande är en noggrann undersökning, men att lägga ner bortemot en timma för att kontrollera allt i munhålan har de flesta kollegor sett som utopi då det inte går att försvara i en värld där tid är pengar. Det paradoxala i detta är att det just är en ekonom som tagit denna undersökningsfilosofi till sitt hjärta och dessutom döpt rutinen till DiagnoX och till yttermera visso infört rutinen som basundersökning i nordens största tandvårdskjedja!
Igår gjorde jag min första screening av skolbarn här i Kenya. Louise, min sköterska, och jag kom till en by där skolan har 430 barn mellan sex och fjorton år. Denna enda dag var avsatt för att se alla barnen OCH LÄRARNA i munnen och bedöma vilken vård som var och en var i behov av. Att göra DiagnoX på denna patientgrupp skulle ta flera veckor!! Här gällde alltså att tänka om. Vad är viktigast. Hur gör vi bäst nytta på den tid som står till förfogande. Vi hade med munspeglar och undersökningssonder och fick en stol som vi satte på gräsplanen. Lärarna grupperade barnen och ordnade en rationell kö. Med solen som överlägsen strålkastare gjorde jag så en okulär besiktning av 453 munhålor med huvudsaklig inriktning på karies och bettställningsfel. Idag har 33 av de 52 barnen som jag bedömde var i behov av lagning eller extraktion varit på kliniken i Gundua. Till min stora glädje var gårdagens bedömningar till största del korrekta. Någon enstaka ytterligare fissurrensning blev det när jag gjorde kompletterande undersökning idag, men det viktiga är att vi på detta sätt räddat många tänder från en säker extraktion om karies fått fortsätta att utvecklas.
Lite stretching är bra. Då skrattade barnen.
Med detta vill jag kanske inte säga att DiagnoX är olämplig undersökningsrutin i Afrika, men visst gäller det att ´anpassa mun efter massäck´ , som min mamma alltid så klokt resonerade.
Klassvis uppradade av lärarna.
Primitivt, men effektivt!

No comments:

Post a Comment