Sunday, May 1, 2011

The African SMILE!






Swisch…….så har vår sexveckorsperiod som Rotary-doctors svept förbi. "Det går fort när man har roligt!" I morgon är "public holiday", så vi är egentligen lediga, men för att Erika o Arvid ska få se lite afrikansk tandvård, så har vår klinik öppet. Får se om det dyker upp några tandvärkar. Det blir i alla fall det sista jag gör här på Mutomo Mission Hospital för denna gång.

För att `få med något hem`ifrån den här vårderfarenheten, så tog jag med en ny, Nikon D90 med ringblixt o 85mm objektiv för klinisk fotografering. Trodde nog att jag skulle få se lite fler fall av mjukvävnadsproblematik och trauma, men det har bara varit några få benigna tumörer, ett par traumafall och en käkfraktur. Precis som hemma har jag fotograferat nästan alla patienter. Det har blivit en del spännande ortodontiproblem, massor av kariesbarn och läskiga parodontitfall. Men allt eftersom jag såg de bilder jag laddade ner i datorn varje dag, insåg jag att jag skulle få med en skatt hem: Det afrikanska leendet! Mörka, kraftiga och välkonstruerade läppar, som omger en vit tandrad, är något av det vackraste och mest sensuella man kan se. Nästan alla här nere är utrustade med en sådan Guds gåva. Jag har fångat några hundra med min Nikon och hoppas kunna göra något trevligt av det när jag kommer hem. Det rimmar ju också ganska bra med namnet på vårt företag!!

Den tjusiga kvinnan med lila schalett om huvudet får vara dagens exempel på The African SMILE. Den andra är en 28 årlig kvinna med obehandlad parodontit. Tänderna på bilden satt i vänster överkäke, nästan helt utan stöd i benet. Hon kommer tillbaka i morgon. Då ska vi försöka rädda de framtänder som ni ser utgör hennes härliga SMILE. Får hon inte korrekt behandling nu så blir hon av med rubbet inom några år!

Sextonåringen med de bruna framtänderna kom för att ta bort en värkande oxeltand. När jag föreslog att vi skulle göra något åt framtänderna var hon frågande. Hon trodde att hon skulle få ha det så, resten av livet. Hon kommer tillbaka (hoppas jag) i morgon, så får vi se vad vi kan göra för att rädda hennes afrikanska SMILE!

No comments:

Post a Comment