Thursday, May 5, 2011

Flamingosjö och Big Five!






Efter ekvatorpassagen kom vi ju fram till sodasjön Nakuru (den har ingen avrinning). Vid norra änden ligger en rätt stor stad, men största delen runt den är naturreservat på grund av alla fåglar. Framförallt är den ju känd för sina rosa flamingos. Nu har antalet av olika anledningar minskat, men visst fick vi se dem när vi passerat gaten! Inte nog med det, alldeles efter ingången fanns många djur i överflöd, noshörningarna stod formligen på parad, giraffer, bufflar och klövdjur av allehanda slag. En lejonhona låg och vilade, och efter sen lunch var vi ute en sväng till, och fullbordade redan då "the big five" genom att hitta en leopard som vilar på en gren. Lätt rosa pelikaner fanns desto fler utefter sjökanten, de är rätt stora.

Efter en god natts sömn i afrikanskinspirerade rum, morgondopp i poolen och frukost åkte vi vidare söderut på längsta etappen. Färden gick genom Rift Valley, som runt sjöarna var mycket bördig, mesta delen av Kenyas mat produceras där. Man odlar också mest blommor i världen för export, jag vet inte hur många rosor som flygs ut vid Valentin day. Så småningom blev det torrare, och asfaltvägarna upphörde. Nu var vi i Massajland, med otaliga boskapshjordar som vallades av de rödklädda männen. Bostäderna blev mer av lerhyddor omgärdade av pallisader och torra stickiga kvistar. Vi intog vår medhavda lunch på ett litet uteställe, överallt ska man försöka prångla ut mer eller mindre välgjorda souvenirer till oss, men vi håller oss mest till att köpa frukter.

Framåt kvällningen kom vi till slut in i det mäktiga Masai Mara som breder ut sina oändliga vackra gräsvidder. En hel del djur hann vi se innan vi kom fram, men de stora kattdjuren återstår för morgondagen liksom flodhästar och krokodiler. En rejäl regnskur gjorde det omöjligt att se ut en stund, men det blir friskt och fint, det grönskar vackert.

Vi bor nu två nätter i små massajinspirirerade bungalows, men för oss ser de mest ut som Barbapappahus! Mara Serena Lodge, om ni vill googla..

Mycket god mat och mys vid brasan utomhus till kaffet, inga malariamyggor här, vi är fortfarande högt, 1600 möh.

1 comment:

  1. Hej Lars, Arvid mfl!

    Jag reser ner 10/6 och kommer att arbeta t o m 20/7. Efter detta har jag tänkt att vandra upp på kilimanjaro i ca 8-9dagar. Kikat upp detta mha resebyrån Kilroy.

    Nu är jag inte så teknisk av mig, men som jag förstår så har ni med er laptopen och har ett safari-com mobiltbredband (?). Den laddar man på alltså på plats med tid via scartcard som är lätt att få tag på.

    Går det kanske att använda en Iphone istället för att ta med sig laptopen, eftersom jag sedan ska på min vandringtur? Vad tror du/ni?

    Är det förresten något som saknas som jag bör ta med? Fått tips om handskar via Tdl Erik frpn Kalmar.

    Min mailadress som jag läser oftast är mango.55@hotmail.com

    Hoppas att ni får fortsatt fin resa. Vi har här uppe i Umeå också äntligen fått lite sol, ca 12 plus grader.

    Våriga hälsningar
    Tara Hedayati

    ReplyDelete