Monday, March 2, 2009

Weekend och jobb..

Ja nu ar det mandag igen, och denna vecka har vi "immunization week", det innebar att forutom den vanliga mottagningen har vi ocksa modravard och bvc. Jag hade 29 patienter och skoterskan Grace hade 36 mammor med barn. Tyvarr var det dock sa att det fanns inget vaccin idag nar vi skulle hamta det pa sjukhuset..Vaccin ar gratis for barnen, men om mamman tagit sig en lang vag till oss, och det sedan drojer en manad innan vi kommer med vaccin igen, sa kan ju var och en rakna ut hur det blir med det, alla blir inte vaccinerade som de ska. Detta ar ju livsviktigt, men sa typiskt, man kan aldrig vara saker pa att nagot fungerar som utlovats. Nar Merep, min HIV-councellor (radgivare) och laboratorieassisten skulle hamta nya test/ och provtagningsmaterial pa MOH-kontoret bredvid dar vi bor var de ocksa slut!
Vi ar faktiskt valdigt noga och tar mycket prover, men vi har bara tva sorter, malariatest och HIV-test, bada ar valdigt tillforlitliga. Anemi (blodbrist) konstaterar man genom att titta pa insidan av undre ogonlocket, och i handflatorna om det ar blekt...!
I princip behandlas alla barn under 5 ar med feber som malaria utan provtagning, vi har inget att valja pa, for missar vi kan de do inom nagot eller nagra dygn i cerebral malaria med kramper och medvetsloshet. Jag har haft ett par barn som varit pa gransen, senast idag, med paverkat allmantillstand och latta ryckningar. Vi ger dem Alvedon meddetsamma och sedan forsta dosen Coartem innan de gar hem. Nagra ar valdigt undernarda, det har varit foraldralosa barn som tagit om hand av nagon slakting. En forra veckan skulle kommit tillbaka idag for viktkontroll, men dok inte upp, jag tror inte han overlevde... Vi ger dem antibiotika, maskmedicin, multivitamin, jarn och grotpulver, sedan ar det inte mycket mer vi kan..
Manga soker for muskelvark, huvudvark, diarre, hosta, feber, kortelsvullnader, sar och hudutslag. Brannskador har jag sett flera fula, de flesta har ingen aning om hur man ska skota sar utan som ni forstar sitter det smuts och flugor i intorkat var. Man har ju oppen eld och lagar mat pa, en del har ocksa brant sig pa avgasroret pa nagon motorcykel de akt pa. Efter vi uteslutit HIV och/eller malaria far de flesta nagot antibioticum, lite funderingar pa resistensutveckling har man forstas.
Besoket kostar 50 shilling hos oss, det ar 5 svenska kronor, och for det far de undersokning och medicin. BVC och MVC samt frivilligtestning av HIV ar gratis. Av de 50 shillingen far den lokala halsokommitten 10 shilling/patient att anvanda till lokalen och den minimala utrustningen till oss (i basta fall var sin stol och ett par bord samt nagon slags brits). For de 40 som aterstar ska jag inhandla medicinen och det vi delar ut, och det racker faktskt, medicinen ar mycket billig har.
En del har dock inga pengar, men vi behandlar dem anda. De flesta kvinnor vi konstaterar HIV pa har inga pengar att kunna ta sig till sjukhuset for sa da supportar vi dem med det ur fattigfonden, 300-400 shilling (30-40 kr) HIV-behandling och tbc-behandling ar kostnadsfri.
Ja detta var lite ur vardagen som jag fick inleda med, for att ocksa kunna skriva att vi haft en fantastisk helg med safari i var narmsta nationalpark dar vi hade picnic och sag giraffer, olika antiloper mm. Sedan bodde vi over hos en norrman Odd, som byggt upp ett stalle vid kusten tillsammans med sin kenyanska hustru Louice.
Ni kan ga in pa http://www.safarikenya.net/ och titta vad lyxigt vi hade det. Vi pratade ratt mycket med Odd, jag tror han tyckte det var kul med lite skandinaver. Hans far hyrde Saltholmens fyrhus pa somrarna, utanfor Lillesand vid "Blinnleija" i sydnorge, sa hans drom hade alltid varit att ha en egen fyr! Nu har han byggt en pa udden, med en svit inuti, dar man kan bo, och sa har han sitt runda kontor pa overvaningen med utsikt over Viktoriasjon. Dar hade han sin gamla snickarbank han fatt nar han var 15, till skrivbord och databord. Det hangde skidor och skridskor pa vaggarna!! Val vart ett besok! Vi badade faktiskt ett par ganger ocksa, han pastod att det inte finns bilharzia dar (for er som vill rysa lite, sla upp det och schistosomiasis) . Det ar alltsa en sjukdom som vidarebefodras av snackor, men overallt utefter strander badar barn, kvinnor diskar och tvattar, mannen fiskar, sa de flesta klarar sig nog.
Pa on Rusinga utanfor har man funnit en av lamningarna pa en av vara aldsta forfader, c:a 3 milj gammal, och pa grannon (som man maste aka bat till- det gor vi nog nasta gang vi aker dit) sa finns det mycket gamla grottmalningar.
Nu trottnar ni val snart, det blev langt idag.. I veckan kommer jag att skriva en del om politiken som alla ar engagerade i, men som tyvarr praglas mest av mutskandaler och korruption.
Kramar till alla for nu

2 comments:

  1. Hej. Helgen inleddes med att flickorna såg "Mitt Afrika" och vi undrade om du skulle känna igen dig i filmen? Ja, du var ju vid Karen Blixens hus berättade du.
    Ilördags var det årsmöte med Goif Tjalve och jag blev inröstad i orienteringssektionens styrelse. Det kan bli intressant hoppas jag. Det var en hel del pris att dela ut och det är alltid roligt att få hela årets prestationer presenterade av både friidrottare, orienterare, långlöpare m.fl. I morgon åker många Tjalveiter Vasaloppet och en av de våra åker sitt 44:e lopp. Kunde konstatera idag att han åkt på ca 7.35. Inte illa!
    I går morse gick vi upp tidigt. Flickorna skulle på Suzukidag för att spela hela dan med avslutande konsert och Eva skulle medverka i flera gudstjänster. Jag, Mose och en kompis till honom körde vidare till Stockholm och båtmässan. Var väl själv inte så pigg på det men humöret steg alltmer under dagen. Jag missade ju Vasaloppet hämma i soffan, men å andra sidan fick jag se målgången tillsammans med folk som flockats framför en TV på en restaurang. Det blev ju inte den segrare som alla pratat om; Jerry Ahrlin, utan Daniel Tynell, som likt Oskar Svärd, vann för tredje gången. Men det var förstås väldigt starkt. Mammas och pappas kompis Rickard Andreasson kom på 7:e plats. Och vår avlägsna släkting Martin Johansson var den som drog under en lång bit av inledningen. Har inte hunnit se var Emil och Lars hamnade i resultatlistan.
    Hur som helst var båtmässa bättre än jag trodde. Särskilt tillbehörshallen. Jag inhandlade en solpanel, till MOses båt, som är mjuk och kan rullas ihop. Den ger tillräckligt med ström för att ladda hans batteri. Ja det fanns många kul grejer för att klara sig under lite enklare förhållanden och jag köpte även en "ugn", att baka med på spisen. Just solteknik var något jag pratade om med många olika försäljare vilket jag verkligen är sugen att satsa på som komplement till vår pelletsuppvärmning av huset. Hur är det i Kenya med soltekniken? Det finns ju en parabolteknik för att koka mat med, en "solkokare" t.ex.
    På tal om politiken, hur märks det att det var svåra oroligheter under förra året i Nairobi och i många delar av landet?
    Snöiga marshälsningar Jonas

    ReplyDelete
  2. Halloj! Ja, som du säkert vet vid det här laget slog farsan mig med 1 minut på Vasaloppet. Jag hade ett fruktansvärt dåligt glid och blev omåkt av 20-25 åkare i varje längre utförslöpa (kändes det som) så det var oerhört frustrerande... Farsan hittade jag i Hökberg och då var han helt slut och nästan spyfärdig men när han fick se mig fick han såklart nya krafter och drog slutligen ifrån på sista vägen från Eldris och in i mål. Jag var riktigt trött efter att ha stakat som en galning för att hänga med hans fina glid.

    Men det var skönt när det var klart som vanligt. Jag har nu skrivit en lång lista på förbättringar som jag ska genomföra till nästa år! :-)

    Mycket spännande som vanligt att läsa din blogg, keep up the good work!

    ReplyDelete