Tuesday, March 17, 2009

En dag..

Tank om alla ni som laser det har kunde vara med mig som en fluga i taket en dag och se med era egna ogon det jag ser..

Det kanns som det ar sa svart att beskriva kanslan.

Varmen i luften redan pa morgonen nar solen gar upp over Kendubergen pa 5 minuter fran nastan helt morkt till helt ljust under min runda, sedan hettan under dagen, lite vind och svalka med i basta fall en regnskur efter morkrets inbrott eller pa natten..

Den sparsamma duschstralen som man knappt lyckas tvatta av sig all klibbig intorkad svett, damm och myggstift med. Jag klarar det nog inklusive hartvatt pa 3-4 liter nu!! Dessutom star man i en balja och anvander vattnet att spola med i toa sen..

Ljuden runt om oss, faglar, tuppar, kor som ramar, getter och far som braker, hundar som skaller, bilar som tutar, musik och rytmer som kommer och gar, svavelosande predikanter i gospelkyrkorna runt om oss som har sammankomster manga dar i veckan. Barnen som ropar i falsett nar vi kommer Misungo-how are you..

Dammet som yr, olika dofter som drar forbi, rok, fisklukt, kryddlukter fran buskar och orter pa marken, matos, svarta dieselangor fran lastbilar och Matatus-minibussar. Nagon enstaka gang lite avlopp eller latrinlukt, men forvanansvart sallan..

Alla manniskor som strommar forbi oss hela tiden- nar vi kor ute pa landsbygdens gropiga grusvagar ar inte synfaltet utan manniskor och djur, som ror sig dar, pa hela tiden. Man gar, cyklar, aker motorcykel, bar vatten, ved, andra bordor pa huvudet, vallar sin boskap, sa det galler att kryssa emellan och halla tungan ratt i mun.. Manga barn, aven mycket sma, i sina skoluniformer i varierande grad av forfall pa vag till eller ifran skolan, oftast med en gul dunk ocksa for att ta med vatten hem.

Inne i stan, myllret, dar vi annu inte kanner oss helt hemma pa alla platser, vi gar gatorna och huvudstraken, men idag har vi faktiskt gatt inne pa marknaden och i fiskhamnen ocksa, men i slummen inte till fots annu. Det ar val det som aterstar innan vi tagit hela Kenya till vart hjarta..

Pa vag i bilen, antingen BBC-news, internationell skvalmusik eller ett program som liknar Ring P1 pa radion. Tjattret fran skoterskorna, jag uppfattar oftast pa nagot konstigt satt vad de pratar om, och det ar en harlig stamning dar jag oftast borjar skratta ocksa, for sarskilt Merep, min HIV-councellor- har ett sa kvillrande fnisskratt som ar sa smittande..
Knepigt nog ar det ocksa en massa manniskor vi kanner och hejar pa nu ute pa stan av alla mojliga slag, receptionisten pa hotellet, pastorn i slummen, en nunna som varit 5 ggr i Stockholm pa framtidsskeppet (dar Arvid ver engagerad under sin elevradstid), kommungubbar och kvinnor i anke-gruppen, sjukvardsfolk, vakter, Alison som spelar pa gospeln, folk i Rotaryklubben, kanadensiskorna som ni kan lasa om pa www.saveavillage.ca m.fl...
Patienterna; med sin oro som inte syns, forvaning och skepsis over att bli undersokt av en vit, sarskilt barnen, men anda det fortroende vi atnjuter, och enkla och sjalvklara nytta vi faktiskt gor for ganska manga varje dag..
Detta skulle jag onska var och en av er att fa kanna fysiskt och mentalt...

3 comments:

  1. Oj oj oj...det fälls en o annan tår när man läser dina berättelser. Jag är, som du vet, otroligt imponerad och lite avis på dig. Sedan kan jag ju erkänna för er andra här inne att man lätt blir sjukt stolt över att ha en så tuff mamma!
    Jag kan helt och hållet känna igen känslorna du beskriver; från varvet i Brasilien när lokalbefolkningen började hälsa på oss och bjöd hem oss på kalas eller från vakterna på skolan i Sri Lanka när dom började säga godmorgon... Det är en otrolig känsla att så sakta börja känna sig som hemma i ett land som vid första mötet känns som en annan planet.
    Nu drar jag snart från ett bart och soligt Angered till ett pudertyngt Whistler, inte en annan planet men nästan..

    Ses snart!
    Kramar

    ReplyDelete
  2. Hej Helena. Och tack för ditt fina blomsterbrev. Jag tror att både ditt kort och brevet tog ca 7 dars postgång, och det är ju inte så illa. Det är första gången jag får boganvillea och blommande eukalyptus, (+ en obestämd till) på födelsedagen!
    Jag hörde genom mamma att Erika skulle tenta i förgår, hoppas det gick bra. Det är spännande att man kan ta del av varandras vardag på så olika platser och det har du verkligen bidragit till. Det känns verkligen som man dras in i din "dag". Själv sitter jag i Matteusgården nu innan de andra kommit, med utsikt mot folkparken och Norra Promenaden. Det är ganska mycket trafik och så spårvagnarna förstås. Det sägs att våren har kommit, men det är lika kallt på nätterna som i november; ca -1. Men solen har strålat några dar och det har vi njutit av.
    Kram Jonas

    ReplyDelete
  3. Brr jag ryser i hela kroppen.
    Vi komma ner till dig nu!!!
    Jag hade nog gråtit floder om jag var där med dig och såg din vardag alla dina hjälteinsatser och dina tacksamma patienter!
    Ja helt annan värld är väl egentligen det minsta man kan säga. Jag är också väldigt sugen på att göra herodontics som vi kallar det påskolan när man gör det omöjliga!
    saknar dig
    puss erika

    ReplyDelete