Friday, March 20, 2009

Sista helgen..

Hoppsan vad tiden rusar, nu ar det sista helgen och Katherine och jag ska pa utflykt igen, fast vi tar aven med oss en av de kanadensiska damerna (Norma, som ar mycket talfor!)
Vi aker tillbaka till norrmannen Odds stalle vid Mbita, och hoppas imorgon fa en battur over till Rusinga Island dar vi kanske ser pa grottmalningar, och traffar en bushdoktor, och pa sondag tar vi farjan over sundet och aker upp till Kogelo for att ta Barack Obamas farmor i hand!! (Om hon ar hemma..)
Jag har fler amnen att skriva om, vi far hoppas internet funkar hyfsat nasta vecka, for da har vi aktiviteter och ataganden nastan varje kvall. Pa onsdag kommer det norska paret som ska avlosa oss.
I gar var vi och halsade pa syster Margaret som sedan 1987 driver hem for foraldralosa har i Homa Bay. Vi ar hembjudna dit pa middag pa mandag, och hon ar en utomordentligt charmerande person som vigt sitt liv at barnen. Sammanlagt har hon tagit hand om 210 barn, varav nu manga ar vuxna, och har egna familjer och yrkesliv. Hon sparar ihop vad hon kan fa till hushyra, mat och skolavgifter, och sa hjalper barnen varandra mycket. Det var en oerhort fin och lugn stamning darhemma, och barnen var valdigt tillgivna, valnarda och rena. Hon har ju varit i Stockholm flera ganger, och har manga vanner i Sverige, hon sager det ar hennes andra hem. Hon ska till Stockholm i april igen, och Katherine och jag kanner att det skulle kunna vara ett fint projekt att stotta hennes verksamhet har nere. Det ar manga som har forvantningar pa oss, att man ska hjalpa till med projekt och pengar, men hittills har vi kannt oss lite tveksamma till det mesta.
Jag aterkommer..
Nu maste vi ge oss av , jag har ett par timmar att kora pa gropiga grusvagar, hoppas vi slipper punka, jag fick lagat en i morse..
Kramar

1 comment:

  1. Hej Helena. Får jag be dig om en liten sak? Jo, jag samlar på sten från alla världsdelar och det vore roligt om du tog hem en liten en till mig...
    Kram Jonas

    ReplyDelete