Sunday, March 15, 2009

Sopor, sport och helg..

Hit och dit med anknytningarna till yttervarlden. Nu har var telefon i huset slutat funka, internat ar valdigt lynnigt, sa det drar ut pa tiden med skrivandet.
Sist hade jag tankt skriva lite om sopor ocksa, med det foll bort. Har finns mycket damm och smuts, min forsta tanke var nar jag kom hit var att hela Kenya behovde skuras med sapa och rotborste, men hur gor man nar det knappt finns vatten, och det dammar jamnt? Jo man sopar lite runt sig med en kort kvast, helt dubbelvikt med raka ben. Allt arbete som kvinnor utfor ar i samma stallning, varfor satter man inte upp baljan pa en sten eller liten bank nar man ska tvatta eller diska, nej pa marken ska allt vara. Samtidigt har man ju en oerhort stolt stallning med rak rygg nar man bar sitt vatten eller andra bordor pa huvudet. Nagon organiserad sophamtning har jag inte sett, man branner sina sopor pa en liten eld allt eftersom, och nagot kanske man komposterar. Var Monika gor det ocksa pa var bakgard. Pa vissa stallen dar ingen bryr sig ar det dock oerhort mycket plastpasar och annat skrap i varierande stadier av trasighet, dar finns nog rattor, men jag har inte sett nagra.
Vad galler sport hanger vi med i tidningarna ganska val, atminstone vad galler den europeiska fotbollen, och jag sag t.o.m en match Man United mot Liverpool igar, och Zlatans oden kommenteras ofta. I ovrigt ar det av svenskar en Maranataledare Curt Johansson man haft en artikel om, han har verkat har i Kenya och Tanzania i manga ar. Davis Cup-matcherna i Malmo var det en notis om, samt nagra forskare pa Karolinska som tittat pa mannens promiskuitet!
Man skriver om sina duktiga lopare forstas samt tennis, golf och rugby pa varldsniva.
I helgen var Katherine och jag i en stad Kericho som ligger 17 mil harifran och bodde pa ett mycket bedagat gammalt engelsk the-hotell. Kericho ar centrum for the-odling har i Kenya, sa vi var och tittade pa det. Det ligger valdigt hogt, skulle tippa pa 1500-2000 m, sa det var inte sa varmt dar, mycket gront och vackert, ordenligt kuperat. Vi drack "afternoon tea" forstas, och idag har jag faktisk spelat golf pa banan dar. Det var svart, jag hade inga traklubbor, och greenerna var svara, som skaggstubb, stoppade direkt. Katherine promenerade med, och jag hade en trevlig caddie som berattade om allt moljigt fran trakten for oss, sa det var lyckat anda.
Nu ar det bara tva veckor kvar, i mitten pa nasta vecka kommer det norska par som ska avlosa oss sa vi far ett par dagar tillsammans for introduktion. De har inte varit i Norge sedan tidigt i hostas, arbetat i Kambodja, och sedan rest runt i Afrika bla, sa det blir spannande att traffa dem.
Pa hotellrummet igar kvall hade vi faktiskt tv (bara en kanal visserligen med fotboll), det har vi inte sett pa sedan i Nairobi, men jag tankte ju bara pa Agnes i melodifestivalen. Synd att hon inte vann, jag skickade 10 sms-roster har nerifran pa henne...
Skot om er alla sa gott ni kan

4 comments:

  1. Hahaha!! Du är rolig mammsen!
    Sopor, sport och Agnes!
    Var teet gott. Eller smakade det inte så mycket?

    Jag är nu brakförkyld lagom till tentan hoppas verkligen det går över fort så jag slipper jobbigheter på onsdag!

    Tänk att det bara är två veckor kvar, vad fort det har gåttt. Snart är termin 8 också slut känns det som, ett år kvar!!!

    Mobilen verkar ju fungera bra, tur men konstigt då allt annat velar!
    Saknar dig!
    kram erika

    ReplyDelete
  2. Det är så härligt att höra hur Du kan hålla isär glädje och elände. Jag antar att det är den viktigase konsten i Ditt jobb och det hjälper Dig verkligen nu när Du ska kunna njuta av natur, sol och lite umgänge mellan sopor, maskar och plastpåsar. Här känner vi verkligen att våren är i antågande. Ffa är det småfåglarna som gläder med sitt ivriga lockande på någon att dela livet med. Då känns det lite att vara helt ensam. Det börjar dock ljusna på mornarna och mössan har åkt av. Har suttit med Erika och diskuterat protetikfall i en timma. Verkligen fantastiskt vad hon är klok. Det blir en bra tandis. Nu ska jag springa hem igen. Lite anntennsoppa väntar i kylen. PoK

    ReplyDelete
  3. Hej Helena! Ja nu har jag fått njuta lite av vårvinter och dagsmeja. Men dagsmeja kan man ju inte få uppleva utan snö så jag åkte till Stockholm i fredags på sammanträde. Efteråt åkte jag hem till svärmor Lore och drack kaffe och pratade oavbrutet i tre timmar. Solen sken för en gång skull och snön smälte så den där speciella doften kom fram. Vi hann ta om två varv på hennes goda kakor! Jag skrev ut hela din blogg så hon skulle få läsa. Hon är ju en eldsjäl vad gäller biståndsarbete.
    Igår blev jag helt överaskad när Eva och barnen fixade överaskningskalas och middag. Själv hade jag åkt för att tvätta bilen när gästerna droppade in så de ringde och undrade var jag var. Jättetrevligt.
    Idag har jag sprungit för första gången sen i december och mitt onda knä ondgjorde sig först men avtog i smärta allteftersom. Och så var det åter igen en fin vårvinterkväll med lite snö och is på skogsvägarna, ett par sjungande koltrastar, årets första lärkor och och lite sol innan skymningen. Jag sprang och funderade på den förfärliga skolskjutningen som ägde rum i onsdags utanför Stutgart då en 17-åring skjöt 16 pers. till döds. Vad är det vi saknar i vårt samhälle som inte kan förmå hindra en sån här händelse? Så tänkte jag på "Ubuntu", som jag hört så mycket om, att "människa blir man genom andra människor". D.v.s. att vi kan bara bli fullt människor genom att leva i gemenskap med andra. Annars förminskas man, blir osynliga, tappar sin mänsklighet. Det skulle vara intressant om du fick kontakt med människor och höra om detta är något man pratar om och vad ubuntu betyder för dom. Det är lätt att vara naiv i det här sammanhanget, tro att hade vi det där så vore allt löst men så är det inte. Dock tror jag att människor som lever i vad vi kan tycka är missär kan ibland ha en annan rikedom som vi saknar. Är det en romantisk syn eller vad tycker du?
    Tänker också på Muqattam, sopstaden utanför Kairo där hela stadsdelen ägnar sig åt sopsortering. Och ett resultat av detta är att man byggt en jättelik utomhuskyrka för ca 2000 pers. av material man har samlat. Dessutom har man komposterat och anlagt en fin trädgård runt omkring på kullen där kyrkan ligger.
    Nej nu är det läggdags. Ursäkta om jag blir pratsam men du inspirerar med dina brev!
    Ha en bra vecka! Kram Jonas

    ReplyDelete
  4. Halloj morsch!

    Kul att höra mer om hur du har det! Och jag instämmer med syrran, otroligt att det bara är 2 veckor kvar, tiden flyger.

    Vi hade en härlig helg med Bert och Kerstin i Paris, mycket promenerande och god mat. Och igår hade vi riktigt försommarväder och åt lunch i solen nere vid Seine. Magen växer på Fia, det sparkas konstant där inifrån och allt är bra med oss. Just ikväll är Sophia på Hasseludden Yasuragi på konferens med jobbet så jag sitter uppe och pillar med olika saker på nätet och installerar musikprogram. Har visst suttit uppe lite för sent som vanligt när jag är ensam så nu får det bli läggdags. :-)

    Massa kramar från oss! Snart ses vi!

    ReplyDelete