Tuesday, March 3, 2009

Overlevare..

Den forsta overlevaren ar den lilla pojen jag sag forra veckan som jag inte trodde skulle klara sig. Mamman kom idag med honom, lika elandig och som ett skelett. Nu accepterade hon att folja med oss till sjukhuset och vi tog henne med i bilen sa hon skulle slippa lagga sina 30:- hon skrapat ihop pa att resa med buss, utan kunde ha det till medicin och sjukhuskostnad.. Hon pratade plotsligt lite engelska med mig nar de andra var ute ur bilen, hon hade aldrig varit i Homa Bay, och kande inte till det dar, trots att det bara ligger 4-5 mil bort. Jag foljde med henne in sa jag sag till att de verkligen insag allvaret och tog hand om henne, men sedan gick jag for annars kan de borja krava att vi ska betala for det ena och det andra, och det ska vi inte anvanda Lakarbankens pengar till.
De andra overlevarna jag maste beratta om ar alla politiker som trots att de blir ertappade med att misskota sina jobb, och stoppa mutor i egna fickor kan sitta kvar pa sina poster. Det finns ett utbrett missnoje bland folket over allt som forsvinner pa vagen till skolor, sjukvard, infrastruktur..Alla ska ha 10%! Man har en mycket lang vag att ga vad galler den kulturen har. Vi laser faktiskt 2 dagstidningar/dag, the Standard och Daily Nation, de skriver valdigt bra och fritt, men rakar da och da ut for razzior pa sina redaktioner da man brant upplagor, tagit deras datorer och mobiler mm. Det ar ju en koalition sedan valet dec 2007 mellan president Kibaki och premiarminister Raila Odinga (slakt med Obama horde vi tidigare, jag vet inte sakert), men upploppen efter valet forra aret med 1300 doda och manga hundra tusedn hemlosa efter brander har inte utretts annu. Det var alltsa polisen som skot pa folket, och ingen ansvarig har blivit utpekad eller stalld tills svars. Folk har inget fortroende for polisen, man tar istallet hellre ratten i egna hander och hamnas genom medborgargarden, vilket ar val sa grymt, men accepterat. Jordbruksministern Ruto bleb friad fran ansvar da han latit majs som var avsett att lindra hungersnod efter torka i hostas bli liggande i containrar tills det blev forklarat otjanligt som manniskofoda. Da salde han det till en uppkopare som skulle ha det till djurfoder, och stoppade pengarna i fickan. Handlaren packar sakert om det och saljer det dyrare till manniskor anda... Justitieministern Martha Karua har daremot ett stort fortroende, hon hade en mycket hetsig debatt mot Ruto i radio och TV, men Ruto holls om ryggen av sina andra vanner i regeringen och fick sitta kvar.. Det har varit en oljeskandal, och Kofi Annan har varit har och gett regeringen en manad pa sig att utreda polisens forehavande.. Tyske ambassadoren trycker ocksa pa, sa vi far val se..
Sa har man haxprocesser ocksa!! En stum 5-arig pojke utpekade 5 st 80-aringar som haxor inte langt harifran, sa de blev lynchade till dods for man trodde de satt sina onda andar pa pojken. Det later som medeltiden!
Tills sist lite vanligt... hemma tittar man ju alltid efter vadret nar man gar upp, och jag gor det fortfarande har, fast blir nastan full iskratt for det ar ju alltid samma! Sol och drygt 20 pa morgonen, sednan snabbt upp till 30-35. Pa kvallarna ofta en stormby med regn och aska, igar small det ordentligt ett tag, sedan fint igen. Sedan igar har jag ocksa kommit igang med att jogga igen, det har tagit ett tag att veta hur man ska tackla alla blickar och kommentarer, och kanna sig trygg med att vara ute pa egen hand. Jag har en stracka jag springer fram och tillbaka pa morgonen nu, men ska forsok hitta en runda, det ar roligare..
Pa aterhorande

1 comment:

  1. Hej

    Vi följer dig sporadiskt i Kenya och skriver ut din blogg till Stig och Verna. Jag ser bilderna från min resa till Nigeria förra året, men den var helt isolerad från verlkigheten jämfört med dig; vi satt säkert i rätt nya bilar med beväpnade säkerhetsvakter i följebil.

    Lennart

    ReplyDelete