Thursday, March 31, 2011

Regn och lek


Nu är det redan en vecka sedan vi lämnade världen hemma. Vi börjar gå lite långsammare, och vila middag emellanåt! I natt kom det första rejäla regnet, det bara dånade ner, och en likadan skur i eftermiddag. Det varar bara en halvtimme eller så, sedan skiner mestadels solen igen, men man kan inte ligga och steka sig, utan får hålla sig i skuggan, annars blir det outhärdligt...
Vi har försökt ta en motionsrunda varje morgon runt ett litet berg i närheten, det är härligt med den friskare luften, alla fåglar, lite lätta dimmor, och vuxna och skolbarn som går till sina respektive verksamheter.
Nu har jag kunnat sköta en del sysslor själv, gå lite rond, ha mottagning med mera. En del mycket udda bushfolk kommer in här, som ingen kan prata med. De är långa och smala med mycket vackra ansikten. En 90-årig kvinna ligger inne just nu, halva släkten är med henne och ligger i korridoren på bastmattor. De vill ta henne med hem nu, jag tror de får åka imorgon. Annars är det mycket komplikationer till graviditeter och förlossningar. En del ormbett, tbc, hiv, malaria, lunginflammationer, värk, urinvägsinfektioner, ja listan kan göras lång. Det kommer 50-70 patienter/dag till den öppna mottagningen, några tidsbeställda besök existerar inte. Vi är ett par stycken som delar på dessa.
Efter jobbet tog vi fram cyklarna som finns här, samt ett par bollar jag haft med mig. Vi pumpade dem hos en däckreparatör, och fortsatte till den lilla landningsbanan i byn. Där spelar ett antal barn fotboll på kvällarna med en hemmagjord trasboll, så de blev ju överlyckliga när vi kom tillbaka som vi lovat och överlämnade dem. En fotboll till killarna och en volleyboll till tjejerna... Var de sedan tog vägen vet vi inte, men jag har 8 till!

1 comment:

  1. Vilken skön bild! Man kan nästan föreställa sig dofterna och värmen. Nja, värmen känns ju långt borta. I kväll när jag var på orienteringsträning kom plötsligt en rejäl skur med snöblandat regn så det la sig några centimetrar. Fast det var kul ändå. Jag skuggade en tjej som är 13 och en av Östergötlands bästa. Hon har bl.a. vunnit 5-dagars i sin klass. Men det är väl alltid kul att vara tillsammans med glada ungdomar, antingen det är i en snöblöt skog eller Kenya! Men visst längtar man efter lite värme.
    Tänker att den fina massaiduken jag fick förra gången du var där medförde någon helande och magisk kraft från buchen. Jag tar fram den ibland när jag behöver stärka mig lite.
    Tack för spännande och inspirerande blogg! Jag berättade lite för pappa i kväll. Även jag tänker på er och hoppas ni får en bra och meningsfull tid!

    ReplyDelete