Wednesday, March 30, 2011

Tema DIASTEMA!




Dagens fall har också ett stort mellanrum mellan framtänderna, men det är följden av att han förlorat den ena framtanden. Här i Mutomo spelar detta inte så stor roll eftersom många är skapta med stora mellanrum fram och många har tandluckor här o var. Han kom för att bli av med 6-årstanden, höger uppe. Den viktigaste av tuggtänderna! Tja, som ni ser, när den kommit ut, så var det nog lika så bra.Tänder kan ha olika färg. På SMS fick jag idag förfrågan från en svensk kändis om tandblekning. Det skulle nog ta en stund att få dessa tänder vita. Men som Viktor Borge sa när man tyckte att hans pianotangenter var gula: "Min elefant var rökare!"

Förebyggande tandvård kan man inte stava till här. En jättegrej att få ordning på och då går givetvis HIV och analfabetism före. Syster Kathleen o jag talade ändå igår om att jag kanske ska ut o prata för lärarna på några skolor. Det kan ju aldrig vara fel. Kanske det passar bra de dagar som Arvid o Erika är här o kan avhjälpa tandvärkar o dra ut tänder, medan jag är på skolor.

Hygienen här på sjukhuset och på vår tandklinik finns det mycket att orda om. Jag ska återkomma till det, men redan nu kan jag varna känsliga personer. Zimmerman o Sundqvist ska inte läsa bloggen den dagen. Då sover Ni inte gott.

När jag gick hem på fikat idag lastade man upp ett tygbylte på en madrass på ett lastbilsflak. Det var ”sista färden hem till byn”. Här gör sig livets skeden väldigt påmint.

3 comments:

  1. Så där ja! Hmm, jag är ändå rätt van vid liknande patienter i Rinkeby faktiskt så jag tar gärna över rodret ett par dagar! Många patienter där kommer med samma åkommor och önskemål faktiskt. Svarar mer utförligt till din Smile-mail pappa... imorgon funderar jag dessutom på att ta över stafettpinnen ad gäller att spring till jobbet, så nu får jag nog sova! God natt.
    Puss dottern!
    Ta hand om er!

    ReplyDelete
  2. Hej igen.

    Förra inlägget var ett prov.
    Vi förstår att ni fungerar bra. Toppen.
    Här är allt som vanligt. Sofia är OK.
    Kramar till er båda.
    Vi har födelsedagskalas idag !!

    ReplyDelete