Monday, March 28, 2011

Thore Skogmans överkvinna!


Thore Skogman kan slänga sig i väggen! Idag har jag hittat ett diastema (mellanrum mellan tänder) som inte går av för hackor. Se foto! En trettioårig kvinna som jag trodde hade råkat ut för nån olycka eller haft kvar mjölktänder för länge. Nej, hon var skapt sån! Patricia, min sköterska, berättade att det finns flera såna här. Talar för att det är nåt genetiskt. Får se om det dyker upp nån mer.

Igår, söndag, knallade en fyrtioårig kvinna med världens tandvärk hela vägen hemifrån, ca 50 km. Hon väntade utanför sjukhusporten till i morse när vi öppnade för att få en tand utdragen. Det är ändå härligt att förstå att man känner till vår klinik och vad vi kan hjälpa till med.

24 patienter idag. Ingen lagning, men 23 tandutdragningar och en snäll tumör som Helena skickade in till mig.

1 comment:

  1. Hahaha! Det är nåt för ortodontisterna (eller "oetisk rosterna" som iphonen ville skriva) det! Hoppas du har tipsat Urban Hägg om bloggen! Jag har en del liknande patienter här i Rinkeby. En tjej på 24 år från Somalia som blev väldigt avundsjuk när jag sa att jag skulle till Kenya! Ikväll har Emelie o Moa varit här o smakat på våfflor från mitt nya järn, lyckades rätt bra faktiskt. Våffelkoma nu vill jag lova! Hade varit kul med lite fler bilder på omgivningarna ni bor och jobbar i!
    Jag lovar att jag inte tar i när jag säger att jag tänker på er nästan hela tiden. Era blogginlägg är bästa godnattsagan sen Mimmis dagbok!
    Tusen kramar

    ReplyDelete